web 2.0

۱۳۸۸ بهمن ۱۵, پنجشنبه

اولین موجودات زنده از ایران، به فضا پرتاب شدند

اولین موجودات زنده توسط متخصصان ایرانی با کاوشگر 3 به فضا پرتاب شدند.
به گزارش مهر، سردار وحیدی وزیر دفاع امروز چهارشنبه در مراسم رونمایی چند پروژه مهم فضایی که اکنون در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است با اعلام این خبر گفت: اولین موجودات زنده از ایران در قالب کپسول زیستی و توسط کاوشگر 3 به فضا پرتاب شدند.
این اقدام به منظور بررسی وضعیت موجودات زنده در فضا با همکاری وزارت دفاع و وزارت ارتباطات و در ادامه پرتاب کاوشگرهای یک و دو صورت گرفته است.
ماهواره بر سیمرغ رونمایی شد
رئیس جمهور با حضور در نمایشگاه آخرین تجهیزات فضایی ایران، از ماهواره بر سیمرغ رونمایی کرد.
به گزارش برنا،
همزمان با روز ملی فناوری فضایی، چندین طرح مهم هوافضا صبح امروز با حضور "محمود احمدی نژاد" رئیس جمهور و وزرای "دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح" و "ارتباطات و فناوری اطلاعات" در تهران رونمایی و افتتاح شد.
در این مراسم، از ماهواره ملی طلوع، نمونه مهندسی ماهواره ملی مصباح دو، نمونه مهندسی ماهواره نوید علم و صنعت، و موتور ماهواره‌بر سیمرغ رونمایی، و همچنین نخستین مرکز پردازش تصاویر ماهواره ای ایران و آزمایشگاه سه بعدی مجازی ماهواره ای افتتاح شد.
ماموریت اصلی ماهواره ملی طلوع، تصویربرداری تک طیفی با تفکیک پذیری 50 متر و ذخیره و ارسال داده های تصویری به ایستگاه های زمینی دریافت تصویر است که به این منظور با ایستگاه های زمینی تله متری، ردگیری و فرمان و مرکز کنترل طرح قابلیت تبادل داده های پایش و کنترل ماهواره ای را دارد.
با توجه به ویژگی های تصاویر ماهواره ای طلوع می توان کاربردهایی همچون نقشه برداری زمین در مقایس بزرگ، مطالعه و بررسی حوضچه های آبی و دریا، مشاهده و ارزیابی تخریب منابع انسانی، بررسی علوم کشاورزی، جنگلی و نظایر آن را برای این تصاویر برشمرد.
مدار ماهواره طلوع از نوع ارتفاع پایین دایروی و ارتفاع مدار آن بیش از 500 کیلومتر است و دو سال عمر مفید برای آن پیش بینی می شود.
انرژی این ماهواره را آرایه های خورشیدی بر روی بدنه و باطری های ثانوی تامین می کند.

ماهواره ملی مصباح دو از نوع ماهواره های مخابراتی است که در باند یو اچ اف کار می کند.
ماموریت اصلی این ماهواره ذخیره و بازیابی اطلاعات، جمع آوری و پخش داده ها روی مناطق وسیع و پراکنده، خواندن از راه دور و ناوبری است.
هدف از توسعه طرح مصباح دو کسب دانش فنی، تحلیل، ساخت و آزمایش ماهواره ای به صورت بومی، دستیابی به فضا از طریق طراحی و پرتاب یک ماهواره نزدیک به زمین و ایجاد یک شبکه ارتباطی ماهواره ای برای ارتباط با کاربران در مناطق دورافتاده ایران یا دیگر نواحی جغرافیایی دنیاست.

ماهواره نوید علم و صنعت نخستین ماهواره علمی دانشجویی کشور است که به صورت بومی ساخته شده و ماموریت آن تصویربرداری از زمین با وضوح تصویر 750 متر مبتنی بر روش جاروبی و به صورت تک باند است.

نمونه مدل اولیه ماهواره‌بر سیمرغ که در ایران طراحی و ساخته شده قادر است با استفاده از نصب جدید و پیشرفته موتورهای سوخت مایع، انرژی لازم را برای قرار دادن ماهواره هایی تا وزن 100 کیلوگرم در مدار 500 کیلومتری زمین تامین کند.
موتور ماهواره‌بر سیمرغ از ترکیب چهار موتور 32 تنی تشکیل شده است و می توان از آن در ماهواره‌برهایی با قدرت زیادتر در آینده استفاده کرد.
این موتور می تواند ماهواره هایی با وزن 700 کیلوگرم را در مدار 1000 کیلومتری زمین قرار دهد.
در این مراسم از تمبرهای یادبود ماهواره ملی طلوع، ماهواره ملی مصباح، ‌ماهواره نوید علم و صنعت و همچنین روز ملی فناوری فضایی با حضور رئیس جمهور رونمایی شد.
در این مراسم، همچنین از تمبرهای یادبود ماهواره ملی طلوع، ماهواره ملی مصباح، ‌ماهواره نوید علم و صنعت و همچنین روز ملی فناوری فضایی با حضور رئیس جمهور رونمایی شد.

همچنین پیش از آغاز مراسم، رئیس جمهور با حضور در نمایشگاه آخرین تجهیزات فضایی ایران، از ماهواره بر سیمرغ رونمایی کرد.
ماهواره بر سیمرغ، جدیدترین محصول ایران در عرصه فضایی است که به منظور انتقال تجهیزات و ماهواره ها به مدارهای بالایی جو توسط متخصصان داخلی ایران ساخته شده است

0 نظرات:

ارسال یک نظر