web 2.0

۱۳۸۸ بهمن ۱۴, چهارشنبه

ابداع روش شمارش تعداد آب نباتهاي درون قوطي

http://axchi.webphoto.ir/photos/ax590130.jpgفيزيكدانان آمريكايي روشي را ارائه كردند كه به كمك آن مي توان تعداد آب نباتهاي موجود در يك قوطي را شمرد. به گزارش خبرگزاري مهر، اينكه چه تعداد آب نبات در قوطي وجود دارد سئوالي است كه حل آن بسيار دشوار به نظر مي رسد و به دليل اينكه آب نباتها قابل تغيير شكل هستند و مي توانند به يكديگر بچسبند تاكنون هيچ كس موفق نشده است پاسخي براي آن پيدا كند.
اكنون گروهي از فيزيكدانان دانشگاه نيويورك موفق شدند روشي را پيدا كنند كه به كمك آن مي توان به ساده ترين روش تعداد آب نباتهاي يك قوطي دربسته را شمرد.
اين محققان مدلي را ايجاد كردند كه مي تواند ابعاد و وزن ذرات را شناسايي و بنابراين به روشي دقيق تعداد آنها را محاسبه كند.


اين دانشمندان با مشاهده سيستمي مركب از آب و قطرات روغن توانستند تصاويري سه بعدي تهيه كنند و رفتار هر ذره را به صورت منفرد مورد امتحان قرار دهند. سپس با كمك همين روش توانستند گروهي از آب نباتهاي داخل قوطي را مشاهده كنند.
براساس گزارش نيچر، اين فيزيكدانان كشف كردند كه ذرات بزرگ بيش از ذرات كوچكتر به يكديگر مي چسبند و به اين ترتيب تعداد متوسط تماسهاي ميان ذرات نزديك به هم براي حفظ ثبات مكانيكي سيستم بدون تغيير باقي مي ماند. اين دانسته ها به دانشمندان كمك كرد كه بتوانند در سيستمي كه بزرگي و وزن ذرات آن قابل شناسايي است تعداد ذرات داخل آن را محاسبه كنند.
اين مدل مي تواند براي محاسبه تعداد ذرات با ابعاد مختلف كه درون يك سيستم قرار دارند مثل تركيبات نفتي و پودرهاي دارويي كاربردهاي بسياري داشته باشد.
از:http://oonieknafar.blogfa.com

0 نظرات:

ارسال یک نظر